Selasa, 24 Ogos 2010

Muhasabah ramadhan...


Awalnya dibuka pintu kerahmatan, pertegahannya dibuka pintu keampunan, pengahkirannya dijauhkan dari api neraka.Alhamdulillah kita telah sampai pertegahan ramadhan,setinggi-tinggi kesyukuran pada-Nya dengan limpah dan kemurahan dari-Nya dapat juga kita meneruskan kehidupan ini,disamping memperbanyakkan amalan di bulan ramadhan yang mana dijanjikan ganjaran pahala yang berlipat ganda pada hambanya.

Subhanallah....amatlah rugi pada diri kita jika kita tidak manfaatkan malam seribu bulan ini, ramadhan pun telah sampai pada pertegahannya,marilah sama-sama muhasabah diri kita,sejauh mana kita telah manfaatkan ramadhan pada kali ini,hitunglah diri kita sebelum Allah menghitung kita di akhirat kelak.

Muhasabah diri...

Tanyalah pada diri,berapa kali kita telah khatam quran!!!, untuk ramadhan kali ini,berapa kali pula kita menghabiskan waktu  dengan cerita-cerita  dihadapan tv dan juga di hadapan komputer..tepuk dada tanya pada diri kita,hanya diri sendiri yang mengetahui jawapannya...

Manfaatlah dengan sesungguhnya dibulan ramandhan yang mulia,semoga kita sentiasa dalam rahmat dan keampunan-Nya.

Ramadhan adalah bulan kesabaran,bulan tarbiah,bulan mendidik jiwa dan rohani,ia dapat mendisiplin diri kita dalam semua aspek kehidupan,berbahagialah kita dengan banyaknya amalan-amalan dibulan ramadhan.

Ramadhan ya ramadhan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan